maandag 6 augustus 2007

Zien wat je ziet

Afgelopen week heb ik De blinde muur van Mankell uitgelezen. Een aardig boek over inspecteur Wallander die computermisdaad op internationale schaal moet oplossen. Er zaten nogal veel personages in het boek en 's avonds voor het slapen gaan kan ik die niet altijd even goed uit elkaar houden.

In een passage in het boek geeft Wallander een mooie omschrijving van hoe hij zijn werk ziet. Een omschrijving die wat mij betreft op meerdere situaties van toepassing kan zijn.

'Ik beschouw ons werk vaak alsof we schilders zijn die voor de ezel staan'. 'We zetten een paar streken, voegen nog wat verf toe en doen een pas achteruit om overzicht te krijgen'. 'Dan stappen we weer naar voren om verder te gaan'. 'Ik vraag me af of die stap naar achteren niet de belangrijkste is'. 'Dat we dan pas echt zien wat we voor ons hebben'. 'De kunst om te zien wat je ziet'.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey Niels,

Dat zijn weer wijze woorden! Geldt dat ook voor je eigen werk??

S.