dinsdag 21 augustus 2007

Huiszwaluw

Laatst schreef ik over de gierzwaluw en het feit dat ze aan hun lange reis naar Afrika zijn begonnen. Inmiddels is er hier niet meer een gierzwaluw te bekennen.

Een collega vroeg mij vandaag: "maar hoe zit dat met huiszwaluwen?" Hij heeft een paar nesten bij huis en gaf aan dat de huiszwaluwen nog bezig waren met het voeren van de jongen. Het antwoord moest ik hem even schuldig blijven, maar natuurlijk zoek ik een en ander uit.

De huiszwaluw komt tussen half april en begin juni in ons land aan en ze vertrekken tussen half augustus en eind oktober. Ze maken een nest onder overhangende delen van laagjes klei en modder en keren daar ieder jaar weer terug. Ze hebben 2 tot 3 broedsels per jaar. De jongen worden na 20 dagen geboren en verlaten na 3 weken het nest. Dat is dus afgerond anderhalve maand per broedsel. Het is dus goed mogelijk dat de huiszwaluwen nog een nest hebben.
Mijn collega heeft zelf dit jaar zijn huis laten verven en had de schilder de opdracht gegeven om de nesten heen te verven. Maar, vertelde hij, er zijn ook mensen die ze van de gevel af steken met jongen en al. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.

1 opmerking:

Unknown zei

He Niels, bedankt voor de heldere informatie.