vrijdag 8 juni 2007

Perceptie

Soms vormt je eigen denken en perceptie een beperking, simpel weg omdat je eigen brein niet méér oplossingen ziet. Deze ervaring had ik deze week toen ik over de parallelweg fietste waar hard gewerkt wordt aan een nieuwe riolering en bestrating.

Het voetpad langs de parallelweg is in de loop der jaren schots en scheef komen te liggen door de wortels van de lindebomen. De wortels drukten de stenen omhoog. Iedere keer als ik er langs fietste vroeg ik mij weer af hoe de straaters dit op zouden lossen.
Wanneer ze de wortels aan de oppervlakte zouden kappen, is de kans groot dat de lindebomen het niet zouden redden.
Wanneer ze het pad zover zouden ophogen dat de tegels weer over de wortels gestraat zouden kunnen worden, dan zou de stoep wel een halve meter hoger komen te liggen. Dit is ook niet wenselijk.

Gister trok er een glimlach op mijn gezicht toen ik zag hoe "mijn probleem" was opgelost: er komt geen voetpad maar gras. Er is immers ook al een voetpad aan de kant van de huizen aan de parallelweg!

Met deze oplossing had mijn brein geen rekening gehouden. Maar waarom niet? De oplossing ligt immer voor de hand. Ik bedacht me dat ik mijzelf de vraag heb gesteld: 'hoe moet het pad er komen?" Degene die de oplossing heeft bedacht heeft zich eerst de vraag gesteld: "moet er weer een voetpad komen?" En dat ik de enige juiste eerste vraag.

Later herinnerde ik mij een workshop die ik eens gevolgd heb over dit onderwerp. De docent liet mij een stuk tekst lezen van 10 regels en vroeg hoe vaak het woordje 'en' hierin voorkwam. Ik gaf antwoord en hij zei: "tel nog eens". Ik telde nogmaals, gaf antwoord en hij zei: "tel nog eens". Tot drie keer toe gaf ik een ander, maar fout antwoord. Gelukkig was ik niet de enige. Een groot gedeelte van de groep was stellig overtuigd van het juiste aantal, maar had het gewoon fout. Dit is blijkbaar hoe het brein (lees: wij) werkt: we zien wat wel willen en/of kunnen zien.

Uiteindelijk is dit helemaal niet erg als je maar accepteert dat het zo is. Mensen zien dingen verschillend omdat ze er vanuit verschillende perspectieven naar kijken. Maar verschillend of anders is niet per definitie fout!

Geen opmerkingen: