zondag 22 juli 2007

Herinrichting P-H kade

Nu de tweede fase van de herinrichting van de P-H kade is afgerond is al goed te zien hoe het uiteindelijk gaat worden. Het ziet er prachtig uit. Een aanwinst voor Sneek en een flinke opwaardering van de "achterkanten". Volgend jaar zomer is het natuurlijk een echt pronkje. Dan kunnen we flaneren onder de nieuw aan te planten bomen, zwaaien we naar een bekende die voorbij vaart en drinken we op het terras van Thierry aan de gracht een vers getapt biertje. De auto's die daar nu staan geparkeerd staan dan natuurlijk netjes op het Normandiaplein of de Bolswarderweg! De straters hadden het begin van de bouwvak nog niet gevierd of het nieuwe straatwerk stond al vol met geparkeerde auto's.




Vorig jaar was ik bij de inspraakavond van de gemeente Sneek met betrekking tot de herinrichting. Een argument wat daar naar voren werd gebracht is dat er in Sneek helemaal geen behoefte is aan flaneren langs de gracht. Daar zouden de Snekers veel te nuchter voor zijn?! Nou, disse sneker niet. Ik denk da' k 'r wel een paar skoenen sal versliete!

Toen de gemeente Sneek de plannen presenteerde heb ik wel gedacht:'er komt wel veel verkeer over de P-H kade, gaat dat allemaal goed?'. Gister heb ik een tijdje bij de nieuwe rotonde staan kijken en ik ben er inmiddels zelf ook al een aantal maal overheen gefietst en gereden. Mijn ervaring tot nu toe is dat het allemaal goed gaat. Bij het naderen van de rotonde zie je de weggebruikers twijfelen, waardoor de snelheid eruit gaat. En dat is nu juist de bedoeling. Daarnaast is de rotonde te smal voor een auto en een fietser naast elkaar, waardoor menig fietser er voor kiest gewoon midden op de rotonde te gaan fietsen, tussen de auto's. Ook helemaal goed en veilig!

De reden waarom ik destijds bij de inspraakavond was is omdat ik er bang voor ben dat, als gevolgvan de herinrichting, een aantal snelle heren en dames er voor gaan kiezen om via de Schoolstraat en de Parallelweg te rijden in plaats van via de Leeuwarderweg. Wanneer je hard door deze wijk (Noordoosthoek) rijdt zal dat inderdaad tijdwinst opleveren (als je rustig rijdt niet, dus dan moet je wel hard rijden als je deze route kiest). Sinds deze week is deze route weer mogelijk en het valt op dat het aantal hardrijders is toegenomen. Dat is natuurlijk deels te verklaren door de relatieve rust die wij hier hadden doordat de weg was opgebroken. We moeten maar eens even kijken hoe zich dit zal ontwikkelen en anders moeten wij er maar wat extra betonnen bloembakken plaatsen.

Geen opmerkingen: