dinsdag 17 juli 2007

Confortabel, betrouwbaar, betaalbaar en veilig

Gisteravond waren Rinke en Liseth even bij ons. Kopje koffie, kopje thee, koekje en lichtflitsen. Jongens, jongens wat ging het weer te keer. En dan hadden wij nog niet eens de volle laag!

Rinke is, net als ik, eens vaste treiner tussen Sneek-Leeuwarden v.v. En omdat Interalphanske vorige week op zijn logje al schreef over de kwaliteit van het treinvervoer, vroeg ik Rinke: "Hoe liekt 't met die nieuwe treinen?" "Ik mut volgende week weer beginne weest'.

Rinke stapt altijd op op centraal. "Als ik wat later bij de trein ben dan normaal, moet ik om een plaatsje zoeken". "Een gedeelte van Noord moet staan, Mantgum kan niet zitten". Ik hoor zelf bij de Noord-ploeg, dus dat wordt maandag hopen op een zitplekje.

Die nieuwe treinen zijn natuurlijk hartstikke mooi: comfortabele stoelen, beenruimte, gelijkvloers met perron, mooi open, fatsoenlijk omroepsysteem (van de oude kon je gehoorschade oplopen en toch kwam de boodschap niet over), airco. Allemaal dik voor elkaar. Al moet ik zeggen dat het zonder airco in de zomermaanden eigenlijk niet meer kon. Laat dat 'eigenlijk' maar weg. Ik ben een jonge vent (op 2 dagen na 30 jaar) en heb afgezien van een klein buikje geen last van een isolerende laag, maar op een warme zomerdag was het ook voor mij een overlevingtocht: Langzaam naar de trein lopen anders kom je al te verhit aan, zorgen dat je niet te vroeg bij de trein bent anders loopt de lichaamstemperatuur voor vertrek al te hoog op, dan aan de zonkant gaan zitten (met het verstand op nul) want dat wordt na de bocht de schaduwkant en dan volhouden tot Noord. En omdat de raampjes maar 10cm open kunnen (Vroeger konden ze helemaal open maar ze hebben er klosjes op gemonteerd. Dit zal ongetwijfeld een reden hebben. Wie het weet mag het zeggen) komt er tijdens het rijden geen verkoelende wind naar binnen. Uitstappen op Noord voelt dan als een verademing. Ik heb doodserieus gedacht dat mensen met een hartaandoening, als gevolg van de temperatuur in de trein in de zomer, konden bezwijken. Conclusie: de nieuwe treinen zijn prima, maar ze moeten er wel genoeg inzetten zodat iedereen kan zitten (ook in de spits).

Wanneer de media de vervoerders confronteren met de kwaliteit van hun dienstverlening is het antwoord: "U betaalt voor het vervoer, niet voor de stoel". Dat is toch bezopen! Vergelijk het maar dat je hebt besproken in een restaurant, maar dat je je eten staand moet opeten. "U betaalt hier voor het eten..........".

Ik ben iemand met een heilig geloof in het openbaar vervoer. Mijn visie is: Comfortabel (airco, zitplaats), Betrouwbaar (altijd op tijd, goed onderhoud), Betaalbaar (in ieder geval goedkoper dan de auto) en Veilig (geen junks, dronken mensen, vandalen). En dat mag best wat kosten, omdat je uiteindelijk bespaart. Reken de aanleg van en het onderhoud aan asfalt maar eens uit, files, ongelukken, milieuschade en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar alle waar is naar zijn geld. Dus wanneer je de goedkoopste kiest moet je niet al te veel verwachten. Dit gaat ten koste van de dienstregeling en de betrouwbaarheid. De boys van het openbaar vervoer moeten winst maken (de alom geprezen marktwerking) en dan wordt het gewoon een lengte/breedte verhaal.

Het provinciaal bestuur klaagt zo nu en dan (maar meestal met een interval van 4 jaar) over het feit dat ze een onzichtbare bestuurslaag is. Het openbaar vervoer lijkt mij een onderwerp waarmee ze zich, als opdrachtgever van het OV in Fryslan, eens flink op de kaart kan zetten!

Geen opmerkingen: