zondag 1 juni 2008

Workumerwaard

Een buitenkansje. Gisterochtend mocht ik aansluiten bij de excursie van de vogelwacht Reduzum en omkriten in de Workumerwaard. Dit gebied is normaliter niet vrij toegankelijk, maar onder leiding van Willem van It Fryske Gea mochten we een kijkje nemen.




De Workumerwaard is een buitendijks plas-dras gebied dat droog is komen te liggen na de aanleg van de afsluitdijk. Bij zuidwestenwind komt water het gebied binnen. Naast de Kievit, Tureluur, Grutto, Kopmeeuw, Visdief, Kluut en Plevier, komen er ook vele plantensoorten voor. Onder andere orchideeën. Ik dacht even dat ik in Duinterpen stond toen ik mij over het Wilgenroosje boog. Heel mooi allemaal die bloeiende planten, maar ik heb er helaas niet zoveel kennis van. 'k Zal maar eens een boekje kopen.


Uitzicht op het IJselmeer, met daarvoor de witte schelpenbanken.

Prachtige slenk.


Nieuw leven. Een kopmeeuw probeert uit het ei te komen.


Deze jonge kopmeeuw is z'n ei al kwijt.

Geen opmerkingen: