maandag 9 juni 2008

Veger en doppen breken

Afgelopen winter heb ik theorielessen gevolgd om het imkeren te leren. Inmiddels heb ik ook al drie praktijklessen gevolgd. Het schiet al aardig op dus. En dat is maar goed ook want met een week of twee komt mijn (of beter ons, want Marco doet ook mee) eerste bijenvolk naar Sneek.

Dit volk is een zogenaamde veger. Hierbij haal je de koningin, (ook wel moer genoemd) uit een bestaand volk en die plaats je met een aantal bijen en een aantal ramen met broed, honing en stuifmeel in een nieuwe kast. Dit is dus een klein volkje, maar dat kan snel groeien omdat er een moer in zit die gelijk voor nieuwe bijen gaat zorgen. Als het een beetje meezit kunnen we in augustus onze eerste potjes honing oogsten.


Foto; moer op mijn vinger

Het volk waar de moer is uitgehaald is .............moerloos (imkeren is niet moeilijk haha). Dit volk gaat "doppen zetten", oftewel een nieuwe moer maken. Want zonder moer is een volk ten dode opgegeven. Ze zetten meerdere doppen om geen risico te nemen. Maar als imker wil je maar 1 moer, want de anderen gaan zwermen en nemen een gedeelte van het volk mee. Daarom moet je op de 12e dag doppen breken. De moeren die dan rijp zijn vechten zelf, letterlijk op leven en dood, uit wie de baas wordt. De niet rijpe doppen breek je om het zwermen te voorkomen. Om dit te oefenen kreeg ik van mijn collega Marten het aanbod om hem hierbij te helpen. De foto's heb ik toen gemaakt.


Foto; een dop met daarin een een jonge koningin (maar die kan je niet zien)

En kippen zijn dol op onvolgroeide bijen. In dit geval darren (mannetjesbijen). De varoamijt heeft de voorkeur voor darrenraad. Om deze mijt te bestrijden neem je af en toe een raam darrenbroed uit het volk.

1 opmerking:

Anoniem zei

voor dit soort stukjes kom ik graag terug naar je blog! prachtig!