donderdag 3 januari 2008

Rekeningrijden

Het rekeningrijden lijkt er nu toch echt te gaan komen. Camiel Eurlings is uiteindelijk die Minister die de daad bij het woord gaat voegen. Ik was geen fan van Camiel vanwege zijn dossier als europarlementariƫr: de Europese grondwet. Heel Nederland had dat ding al geschoten en dan kwam toch iedere keer Camiel weer langs om met zijn 'sagte g' uit te leggen waarom we toch vooral voor moesten stemmen.

Het rekeningrijden wordt gezien als de oplossing voor onze steeds maar toenemende files. Het gebruik van de auto en het tijdstip waarop, wordt gekoppeld aan prijs. De gebruiker betaalt: Op primetime betaal je de hoofdprijs en in de daluren rij je het voordeligst. Voor ons als Noorderlingen valt het nog wel wat mee, want het systeem wordt op beperkte schaal in de Randstad ingevoerd rond 2011/2012.

Persoonlijk zie ik nog een oplossing voor onze files, of betergezegd een aanvulling op het rekeningrijden. Laat mobiliteit over aan computers. Computers kunnen dat veel beter dan mensen. Een mens in een auto gedraagt zich als een individu; wil 5 km sneller dan zijn voorganger, haalt in, zakt in snelheid terug omdat hij een cd-tje moet wisselen, etc. Een computer beschouwt mobiliteit als een systeem en maakt daarin de meest optimale keuzes.

Stel ik besluit naar mijn zus te gaan in Roelofarendsveen. Ik ga in de auto zitten en geef mijn bestemming op. De computer berekent de route en de computer begint aan de reis. Ik heb de handjes lekker vrij om een krantje te lezen. In de polder vraagt de computer of we zin hebben in een bakje koffie bij Haje. Jazeker! De bestelling wordt doorgezonden en als we gaan zitten zet de ober de bestelling voor ons neer. Aangekomen op bestemming zoekt de computer een parkeerplaatsje en eventueel te betalen parkeergeld wordt automatisch afgeschreven.

Stoplichten hebben we niet meer nodig, een auto wordt een gezellig huiskamertje, met 120km door dichte mist. Ik ben er helemaal klaar voor. De computer ook?

Geen opmerkingen: