dinsdag 29 april 2008

De voorjaarsorenwasbeurt

Alle weblog-oren in Sneek zijn weer schoon. Dat geeft toch een goed gevoel zo aan het begin van de lente.


Het is niet mijn bedoeling om mee te gaan doen in de digitale zwaardvechterij van de afgelopen week. Het vuur en de vonken laat ik graag aan de heren v/d V, S en D. Maar ik lees graag vanaf veilige afstand mee. Dat neemt echter niet weg dat ik toch ook wel wat een gemengd gevoel heb overgehouden nu bekend is geworden hoe het theater er uit komt te zien. Na het zien van de schetsen voel ik mij toch een tikkeltje bedonderd. En eerlijk (dus geen woord gelogen), toen ik die schetsen voor het eerst zag dacht ik echt waar dat het een media-actie was van de bekende buurtcommitees. Maar helaas.........


Toen Sneek een paar jaar gelden aankondigde een theater te gaan bouwen was ik trots (en dat ben ik nog steeds). Sneek is een stad die de afgelopen jaren lef heeft getoond, verantwoorde risico's heeft durven nemen en vervolgens bikkelharde resultaten heeft geboekt: A7, aquaducten, de hele binnenstad in het nieuw, een prachtige PH-kade, woningbouw, Sneekersimmer, duurzaamheid. En dan vergeet ik vast nog een aantal dingen. Op deze positieve golf vormde ik mijn gedachten en zag ik het theater als een dikke klodder slagroom op een heerlijk dessert van zoet zomerfruit. Een bevestiging hiervan vond ik in de artist impression.


De cijfers en de achtergronden bij de keuze voor verbouw van het oude postkantoor heb ik niet. En natuurlijk moeten er integraal verantwoorde keuzes gemaakt worden. Wanneer nieuwbouw van een theater echt een stap te ver is, dan moeten we dit absoluut niet doen. Maar zijn er geen alternatieven? Het bouwen van een theater doe je maar 1 keer in de 30, 40, 50 jaar en is een enorme kans om Sneek op de kaart te zetten. Denk eens aan alle spin-off! Daarom doe ik vanaf deze kant (opnieuw) een tegenvoorstel:

Ontwerp een nieuw theater op de lokatie van het oude politiebureau aan de Geau. Een echte blikvanger a la Sydney en Nemo in Amsterdam. Eigentijds, dat past ook bij cultuur. Misschien moeten we van het dak ook wel een openbaar plein maken!? Naast de Waterpoort een 2e landmark voor Sneek. Dit zal een paar centen kosten, dus daar zal een aantal jaren voor gespaard moeten worden. Om in de tussenliggende periode toch van cultuur te kunnen genieten verbouwen we met beperkt budget het PTT-kantoor tot een tijdelijk theater.

Geen opmerkingen: