zondag 2 september 2007

Su het ut weest en su wurd ut


Een mooie foto van de Parallelweg stond er in de Sneker van afgelopen donderdag. 's Ochtends op weg naar station Noord, fiets ik hier altijd langs. Het is een mooi stukje Sneek, maar vooral hangt er een rustige sfeer. Mensen die de hond uit laten, vogels op zoek naar een wormpje en katten op zoek naar een vogeltje. Maar ondanks deze fijne sfeer zie ik er nooit mensen even zitten meimeren op een bankje. Ikzelf doe dat ook niet ondanks het feit dat het bij mij om de hoek is. Waarom niet? Het gebied nodigt niet echt uit.

Dit stukje Sneek kunnen we dus inderdaad nog mooier maken, dat ben ik met de schrijver van het stukje (Vereniging Historisch Sneek) eens. Het is een stukje Sneek met potentieel, dat er nu nog niet volledig wordt uitgehaald. Daarmee is het nu niet meer dan een veld om de hond even uit te laten. Wanneer we hier een stadspark(je) in zouden richten ontstaat hier een prachtig 'kuierke'. Deze is eventueel te combineren met het schelpenpad aan de andere kant van het spoor.

Vroeger stond er aan de rechter kant van dit gebied ( aan het einde van de Kapelstraat) een school. Deze is begin dit jaar gesloopt. Wat ik er van begrepen heb zou hier een tandartsen praktijk moeten komen. Later heb ik, meen ik, gelezen dat de gemeente iets dergelijks hier niet inpasbaar vond. Volgens mij ligt hier een mooie kans om de Snekers tot in lengte van dagen een mooi stadsparkje te geven. Ook voorkomen we dat eventuele toekomstige stadbesturen, onder druk van een grote vraag naar woningen maar beperkt aanbod van bouwgrond, dit 'onbestemde' stukje Sneek bestempelen als niet waardevol. Die waarde moeten we het nu gewoon geven.
















De laatste regel van het stuk valt mij op:'We wachten het af'. Ik ben chronisch positief. Je zou dit op kunnen vatten als een kwaliteit, maar eigenlijk is het een beperking. Ik kan niet anders. Afwachten is dus niet mijn ding. Stuur mij een mailtje wanneer je bereid bent om gezamenlijk te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om de handen op elkaar te krijgen. Het zou leuk zijn als we t.z.t. (maar hopelijk niet te snel) afscheid kunnen nemen van onze burgemeester met de opening van het Parkje van Brok. Niet waar?!

Geen opmerkingen: