zaterdag 15 december 2007

Lekker voetbalweekendje

Vandaag, net als gister, stevig aan het verven geweest. En om het allemaal een beetje leuk te houden staat radio 2 de hele dag aan. Zodoende was ik "fist to know" dat het voetbal dit weekend definitief niet door gaat.

Omdat ik vandaag droog heb gestaan wat TV aangaat heb ik net even op nu.nl gekeken. Voetbalminnend Nederland is vooral teleurgesteld en boos. En dat ben ik ook!

Ik ben teleurgesteld omdat het al jaren niet mogelijk is om een voetbalwedstrijdje te houden zonder de aanwezigheid (en het ingrijpen van) politie en ME.

Ook ben ik boos omdat de aanwezigheid van politie en ME al jaren bakken met geld kost. Let wel: gemeenschapgeld. Daar is op zich niks mis mee, maar voetbal is BIG BUSINESS. Er worden bakken en bakken met geld verdiend terwijl de kosten voor veiligheid op de gemeenschap worden afgeschoven. Deze kosten horen ten koste te gaan van de winst van de voetbalbedrijven. De heren voetbalmanagers zien dit heel anders en bereiden een claim voor in plaats van zich dood te schamen voor het feit dat ze zelf niet in staat zijn de veiligheid te garanderen.

Door de staat de kosten van een veilig voetbalwedstrijdje te laten betalen voelen ze deze financiƫle pijn ook niet. Hierdoor wordt een belangrijk mechanisme uitgeschakeld: wanneer de kosten voor beveiliging de pan uit rijsen worden managers in enen heel inventief. Wanneer een club niet in staat is de veiligheid te garanderen kan er niet gevoetbald worden. Zodoende schaadt het slechte gedrag van de fan rechtstreeks zijn/haar clubkas. Anderzijds is een club als Heerenveen goedkoper uit door het sportieve gedrag van de fans en houdt daardoor meer winst over in vergelijking met de conculega's uit bak 'm beet Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.

Dus heren voetbalmanagers; pak de handschoen op een laat zien dat jullie in staat zijn de voetbalbroekjes zelf omhoog te houden!

Geen opmerkingen: