zondag 4 november 2007

De bruijne kiek ziet blauwe kiek

Gisteravond was ik rond half een terug van een reünie van het Van Hall instituut waar ik van '95 tot '99 de studie logistiek heb gevolg. Leuk om iedereen weer even te zien en spreken. Vanochtend geen zin om hard te lopen. Daarom ben ik op de fiets naar het Snekermeer (oh nee, Snitsermar conform GS besluit d.d. ??) gegaan om vogels te gaan spotten. En dat was een goed keuze.

Rond 11 uur stond ik even voor het sluisje over de weilanden richting het Snitsermar te kijken. Een kopje thee uit mijn thermoskan in de hand. Aan de oevers van het Snitsermar zag ik een roofvogel. Verrekijker er bij. Dat kon wel een een kiekendief zijn. Maar er zouden nu helemaal geen kiekendieven in Nederland moeten zijn.

De kiek vloog langs het riet en op een gegeven moment kwam er nog een kiekendief bij. Een blauwe of een grauwe! Maar dat kon ik vanaf die afstand niet zien. Gelukkig kwamen de vogels mijn kant op en kon ik duidelijk een grote witte vlek op de staart zien. Het ging om een paartje van de blauwe kiekendief. Geweldig!


Foto: Rein Hofman

De blauwe kiekdief is een zeldzame soort in Nederland. 15 tot 20 broedpaartjes. Ze komen met name op de Waddeneilanden voor. Terschelling was waar ik ze dit voorjaar voor het laatst zag. Waarschijnlijk gaat het om doortrekkende paartjes vanuit Scandinavie.

Deze kiekendieven waren aan het jagen, maar werden daarbij gehinderd door torenvalken en kraaien. Die waren het er blijkbaar niet mee eens.

Later kon ik ze nogmaals goed zien op de weilanden voorbij het sluisje.

ps. de maker van deze foto (Rein Hofman) heeft ook een prachtige site: http://www.birdfocus.nl/ Een bezoekje waard!

Geen opmerkingen: